donderdag 27 oktober 2011

Zondag 16 oktober

Vandaag was het dan zo ver, ik ging met Lisa naar Marokko.
De vlucht was pas in de middag dus konden we rustig aan doen, Jos bracht ons naar Schiphol waar we rond 14.00 uur aankwamen, we hadden gisteren al online ingechecked en hadden de plaatsen op rij 1 vastgelegd.
We konden de koffers niet zelf inchecken dus moesten we toch in de rij staan maar dat ging redelijk snel.
Omdat het herfstvakantie was hadden we ons al voorbereid op lange rijen bij de douane maar daar stond eigenlijk helemaal geen rij.
We hadden nog anderhalf uur over en hebben wat geshopt en een broodje gegeten en zijn daarna op weg gegaan naar de gate.

Precies op tijd vertrok het vliegtuig en de vlucht zou 3,5 uur duren, er werd nog een film vertoond (something borrowed) , niet echt een topper maar zo verstreek de tijd wel lekker snel.
Rond 18.30 uur landden we in Marrakech (het is hier twee uur vroeger dan in Nederland) waar we eerst een formulier in moesten vullen voor de douane, te vergelijken met Amerika, ze wilden alles van je weten, waarom, waar en hoe lang je blijft en zelfs je beroep werd hier gevraagd.  We hebben zeker een uur in de rij gestaan voor we aan de beurt waren en de paspoorten werden voorzien van een aantal stempels en een nummer wat we later in de reis elke avond nodig schenen te hebben in alle hotels.

Eindelijk buiten op zoek naar iemand met het bordje “Kras”, die was al snel gevonden en hij stelde zich voor als Ali, onze reisleider op de gehele rondreis. We moesten de weg oversteken en naar de Krasbus lopen, ook hier werden we voorgesteld aan de chauffeur en assistent. Toen iedereen aanwezig was vertrokken we richting ons eerste hotel wat ongeveer een kwartiertje rijden was.
Hotel Al Kabir lag midden in het centrum en zag er redelijk eenvoudig uit, bij binnenkomst mochten we gelijk weer zo’n formulier invullen en daarna kregen we de sleutel van de kamer.
Standaard kamer, heel schoon maar veel is stuk of werkt niet maar dat blijkt normaal te zijn.
Eerst maar even douchen en daarna naar het restaurant voor het eerste diner wat bestond uit een bord soep (gemalen wortelen, uien, aardappelen en linzen of zoeits), daarna een Tajine met aardappels, olijven en rundvlees en als toetje een schaal mandarijnen en banaantjes.

We gingen maar een beetje op tijd naar bed want waren behoorlijk brak en morgen krijgen we de wake-up call om 5.45 uur en rijden dan eerst naar Casablanca.

Maandag 17 oktober

Zo dat was een vroege wake-up call, ook al hadden we ons horloge twee uur teruggezet maar om kwart voor 6 wakker gebeld te worden viel toch niet mee. Ik heb eerst nog even een snelle douche genomen want het slapen ging maar zo-zo. Hele smalle bedden en een kussen die je dubbel moest vouwen om toch nog met je hoofd iets omhoog te liggen. Ik moest 's nachts nog een keer plassen alleen de lichten deden het niet, zal vast wel ergens een knopje gezeten  hebben om de lichten te activeren maar dat kon ik niet vinden dus maar op de tast naar de badkamer.

Na een lekker ontbijtje met vers stokbrood vertrokken we om 7 uur met de bus, we zijn redelijk voorin gaan zitten want moeten natuurlijk elke dag van plaats verwisselen, al hoewel niemand daar echt moeilijk over doet. Het is een grote groep met 45 mensen dus 2 plaatsen voor jezelf heb je niet, de stoelen zijn iets krapper dan in de bus van Fox maar prima te doen, er is een reisleider, chauffeur en assistent maar geen drinken aan boord te krijgen dus bij elke stop moeten we er aan denken het water aan te vullen.

We begonnen met een rit van 150 kilometer richting Casablanca, onderweg nog een koffiestop gemaakt en daarna de overige 75 km. gereden. Het grootste gedeelte hebben we via de snelweg gedaan en dat is echt heel rustig, iedereen houdt zich keurig aan de regels dus lekker relaxed. Onderweg kom je veel schapenhoeders tegen met hondjes, zie je ezelwagens, sloppenwijken, grote villa's en vooral heel veel tv-schotels op de daken.
Na de koffiestop naderden we al snel de kust met de Atlantische Oceaan en zo te zien was het geen aanrader om daar in te zwemmen, hele hoge golven die behoorlijk krachtig overkwamen. Vlak voor de eerste bezienswaardigheid (de grote moskee) even een fotostop gemaakt om de moskee er in zijn geheel op te krijgen, het was niet de bedoeling dat we de weg over zouden steken maar ja met zo'n hele grote groep was dat niet te vermijden dus na een half uurtje konden we pas weer verder.

De straat oversteken hier is eigenlijk wel te vergelijken een soort zelfmoordpoging want voetgangers hebben hier echt geen recht van "overpad"
Het was ook nog behoorlijk wazig dus echt mooie foto's zijn het niet geworden, even later arriveerden we bij de Grande Mosquee Hassan II , de één na grootste van de wereld, de grootste is natuurlijk in Mekka. Hier kunnen er 100.000 gelovigen is en heeft 7 jaar geduurd voordat de bouw klaar was m.m.v. 35.000 werklieden. De moskee was in 1993 afgebouwd en is echt onwijs groot en mooi, er zit zelfs een schuifbaar dak op. Je kon ook met een gids naar binnen(beneden)  voor wat meer uitleg van de bouw en bezichtiging maar dat hebben we niet gedaan, kostte ook nog eens 12 euro pp en eromheen en erdoorheen te lopen was ook erg leuk en indrukwekkend, het ligt langs de oceaan dus hebben we daar ook nog even lekker in de zon gezeten. Het was vandaag een graadje of 35 dus prima uit te houden.

Natuurlijk moesten we ook nog naar de toilet en dat was weer een hele belevenis, werden door een vrouw de trap afgeleid naar een soort van binnenplaats en verder door naar de toiletten, alles was met tegeltjes en mozaïeken versierd, uiteraard statoiletten en geen wc papier, wel een soort emmertje met een kraantje daarboven. Eenmaal klaar werden we door dezelfde vrouw meegenomen naar de kraan waar onze handen werden voorzien van zeep, deed de kraan voor ons open en droogde onze handen af.

Na dit bezoek zouden we Casablanca weer verlaten maar dat viel niet mee, wat een onmenselijke chaos op straat zeg, ze doen maar wat en soms hebben we met onze ogen dicht gezeten, zo eng rijdt het verkeer hier. Zeer verwonderlijk dat er haast geen ongelukken gebeuren. Het heeft ruim een uur geduurd voordat we de stad uit waren.

We gingen nu richting  Rabat, de hoofdstad van Marokko.

We hebben midden in de stad geluncht en dat was heel lekker, Lisa had een steak met patat en sperziebonen en ik heb een spaghetti met tomatensaus genomen, klinkt heel eenvoudig maar was super lekker. Om 3 uur gingen we weer verder De eerste stop bij het paleis van de koning (Paleis Royal) hier kan je een beetje om de muur lopen, de bewakers fotograferen maar naar binnen mag je niet, ook moeilijk om wat foto's te maken want de zon stond precies verkeerd om deze tijd.

Daarna naar het Mausoleum Mohammed V, en naar de Toren van Hassan, een vierkante minaret, deze moskee is nooit afgebouwd maar is erg indrukwekkend en mooi om te zien, ook het uitzicht over de stad en rivier zijn prachtg.

Daarna naar de kasba de oudaia, de oude wijk van Rabat, je waant je hier 50 jaar terug in smalle straatjes, oude Marokkanen die een klein winkeltje hebben met sloffen of kruiden, en natuurlijk allemaal jongens/mannen die een schaakspel aan het spelen zijn.

Verdwalen kan hier redelijk goed dus we moesten bij elkaar blijven, ook een beetje oppassen op je bezittingen, aan het eind van de kashba een leuke botanische tuin of in ieder geval moest het daar voor doorgaan.

Hierna richting hotel want we hadden we genoeg gezien vandaag, het hotel lag precies tegenover de ingang van de medina en zo'n chaos had ik nog nooit gezien of gehoord, zelfs niet in Bankok of Tunis en ons hotel lag dus precies hier, haha.
We hadden nog meer geluk, onze hotelkamer lag precies op de hoek van deze chaos, de ramen sloten niet echt goed meer, het badkamerraam was helemaal stuk en na het douchen dreven we de badkamer uit, er lekte duidelijk iets maar het was wel lachen allemaal. Eigenlijk maakten we ons er niet druk om want de kamer was heel groot en het was er heel erg schoon en dat is toch het belangrijkste. We zaten op de 3e verdieping dus een mooi uitzicht over de hele stad (en het benzinestation en taxistandplaats onder ons) Ik zou in de grote steden hier dus echt nooit zelf willen rijden.

Om 8 uur was het diner, een soort van gemalen erwtensoep met kikkererwten, daarna kregen we een bord rijst met kip en groenten, de rijst was zo lekker dat Lisa de helft van de mijne ook nog opgegeten heeft. Als toetje een lekker stukje taart en een kop koffie maar die koffie heb ik maar teruggestuurd want na drie keer om melk gevraagd te hebben had ik nog niets en onderhand was de koffie koud.
We konden natuurlijk nog naar de medina gaan maar daar gaan we deze vakantie nog een keer heen dus zijn we lekker op de kamer zitten borrelen en om 11 uur gingen de ogen dicht, wel spannend want hoe vaak en hoe vroeg zouden we vannacht wakker worden van al het lawaai?

Dinsdag 18 oktober

Vanochtend mochten we uitslapen tot kwart over 7 maar we waren al even wakker. Het slapen is ons toch nog erg meegevallen ondanks dat we vlak boven de taxistandplaats, benzinestation en tegenover de Medina zaten, heel veel getoeter in de straten en het gezang van de Moskee begon ook al vroeg al hoewel wij dat niet echt gehoord hebben maar sommige van de reisgenoten wel.
Na het ontbijt van stokbroodjes, croissants, yoghurt, chocoladebroodjes en koffie en thee zijn we nog even naar de kamer gegaan om de koffers op de gang te zetten. Bij de bus aangekomen lagen daar een paar honderd foto's op de straat uitgestald en of we daar even tussen wilden kijken, nou geen interesse eigenlijk want we hadden gisteren al genoeg foto's zelf gemaakt. De hele dag werden we achtervolgd en gefotografeerd door een zeer opdringerige fotograaf.
Eenmaal in de bus zittend zag ik toch nog wel een leuke foto van Lisa liggen en zei dat ze misschien toch even moest gaan kijken, Lisa dus weer de bus uit en kwam met een foto terug, maar dan eentje waar we allebei op staan.

We vertrokken een paar minuten over half 9 en gingen richting Meknes wat zo'n anderhalf uur rijden is. Het was een leuke rit door de uitlopers van het Atlasgebergte en heel erg groen, in dit gebied staan maar liefst 2 miljoen olijfbomen.

We reden Meknes in door de Jodenwijk, nog nooit zoveel afvalhopen bij elkaar gezien.

Alle naambordjes staan hier ook niet alleen in het Arabisch en Frans maar ook in het Hebreeuws, we begonnen hier met een kop koffie bij een leuk koffiehuis die uitkeek over de wijk en natuurlijk de markt.

Ook deze stad heeft weer vele poorten en een muur van 45 kilometer lang die de hele stad omcirkelde.
We kwamen ook nog een leuk wolwinkeltje tegen.

Na de koffiebreak zijn we lopend naar een moskee gegaan wat weer erg indrukwekkend was.

Hierna een klein stukje met de bus naar de Koninklijke stallen maar eerst naar het daarnaast gelegen kunstmatig aangelegde meer gelopen.

Dit was weer heel indrukwekkend en groot, het hele gebeuren is in opdracht van de sultan (Moulay Ishmael) gebouwd in 1732, hij had een harem van maar liefst 500 vrouwen(met 800 kinderen). Er was een voorraadschuur van graan die zo groot was dat hij voor 20 jaar genoeg had om de hele stad te voorzien. In de paardenstallen was plaats voor 12.000 paarden. De muren waren meters dik en er was een goed doordacht ventilatiesysteem, alles werd toen aangedreven door kamelen vanuit het waterbassin, in de winter was het zelfs mogelijk om vloerverwarming te hebben en 's zomers koel en kon er voor genoeg circulatie gezorgd worden.

Weer de bus in en op weg naar de lunchplek waar we couscous kregen in een heel echt Marokkaans restaurant, daarvoor moesten we wel een stukje lopen door allerlei smalle straatjes. Het restaurant was een hele belevenis op zich.

Na de lunch moesten we 30 km rijden naar Volubius, het  belangrijkste opgravingsterrein van Marokko, het doet heel Romeins aan en in sommige kamers liggen nog in tact zijnde mozaïeken. Hier hebben ook 12 duizend mensen gewoond, we hebben door een gids een rondleiding gedaan van een uur die ons helemaal wegwijs heeft gemaakt, het was wel een beetje heet hier in de zon  maar ook wel heel interessant.

Na nog wat gedronken te hebben in de buitenbar zijn we richting Fes gereden wat nog 100 km verder was en kwamen hier rond half 6 aan, we blijven hier twee nachten en hoeven dus één dagje niet te verkassen.
Het is een erg mooi hotel (het mooiste tot nu toe) midden in het centrum, na het diner van tomatensoep, tussengerecht van een soort bladerdeeg met kip en kaas, een ovenschotel met lamsvlees en iets wat we niet thuis konden brengen en een vanillepuddinkje toe, zijn we naar de kamer gegaan en hebben we nog even CSI in het Frans gekeken en op tijd naar bed gegaan want het was weer een zeer indrukwekkende en dus vermoeiende dag.